Thursday, March 10, 2011

Koc Tengah untuk Wanita Sahaja!


Sempena Hari Wanita ni banyak sungguh nota tentang wanita :). Pagi tadi semasa perjalanan ke office, dalam komuter middle coach, "middle coach for ladies only" dari station Batu Tiga saya terpaksa berdiri sebab coach wanita penuh dengan wanita (walau kadang2 ada jantina bukan wanita yang masuk), sampai station Subang Jaya, there is one pregnant lady, standing dengan beg galas laptop dibahu, muka pucat lesi, tercungap2, aku tahu rasanya macam mana perasaan ketika pregnant. Satu perkara yang amat membanggakan tentang rakyat Malaysia ialah tentang "kesopanan dan kesusilaanya" melepasi satu station masih tak ada seorang wanita perkasa pun bangun dan memberikan tempat duduknya pada this pregnant lady. Train berjalan lagi menyusuri station Setia Jaya, pregnant lady tadi masih berdiri walau perutnya benar2 di hadapana young chinese lady yang sihat lagi cergas.

Saya masih besabar walau bukan saya yang pregnant.......terpandang sticker tempat khas, kat situ ada gambar perempuan mengandung, orang cacat, perempuan yang carry baby, namun malangnya kesemua seat itu dipenuhi oleh mereka yang segar bugar tanpa isi di dalam perut mereka dan tanpa kedut di muka mereka. pendek kata mereka ini sangat sangat berkebolehan berdiri berbanding pregnat lady tadi. Hati saya menjadi semakin tak keruan, rasanya ada ntanggungjawab yang perlu dilunaskan, atas dasar prihatin dengan pregnant lady tadi, saya pun mula bersuara dan mula mencuit bahu the young chinese lady yang sedang duduk dengan bahagianya dan berkata "excuse me, (sambil tersenyum manis!) i think it would be very nice if you can give your seat to the pregnant lady (pointed on the pregnant lady tummy) sambil menjeling dia kata "chhiii siii dan sambung "i did't see her ok" i said "ok" lantas bangun memberikan tempat duduknya pada pregnant lady tadi. Kakak tu pun senyum dan cakap terima kasih pada saya. Gadis tadi mungkin sedang membenci saya, tapi saya tak kisah pun. Hari ni saya rasa bangga dengan diri sendiri.

Mungkin kita tak sedar dalam kesenangan dan kegembiraan kita pada hari ini masih ada insan2 kerdil yang amat2 memerlukan pertolongan kita. Masih ada si buta di kaki lima menyanyi mengharapkan bantuan, masih ada warga2 tua di hujung kampung yang hidupnya daif tanpa bantuan, masih ada ibu ibu tunggal yang ditinggalkan tanpa haluan......hidup sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada bukan merungut tentang kekurangan kita. Ingatkan saya kalau saya lupa!



2 comments:

almarigobok said...

so sweet :-p

Anonymous said...

lain kali advice those people suruh perhatikan, for me kalau macam gitu akan announce kuat2..."excuse people, please let the pregnant ladies to seat, thank you," time tuh memang byk org bangun.:)

oh dear....

nazar